Wednesday, November 24, 2010

EJEN 016


Skrip ke 32

Tajuk Drama: EJEN 016
Idea Asal: saiful Apek & Adza Irdawati

"Ejen 016…Memaparkan seorang ejen yang menentang kejahatan. Ciri-cirinya perlu ada Keyakinan diri,berani,jiwa kental,sanggup hadapi apa jua jenis keadaan,toleransi,cita-cita tinggi dan yang perlu sekali berkorban demi bangsa dan negara.. Berkeyakinan hadapi musuh yang sentiasa membuatkan diri kita dalam keadaan bahaya. Berani dalam apa jua situasi, berani hadapinya dengan jiwa kental. Pengorbanan..apa jua jenis pengorbanan yang dilakukan demi mempertahankan kedaulatan negara"

Dalam banyak banyak Skrip yang telah saya hasilkan, skrip EJEN 016 ni lain sikit citer dia. Saya dulu bekerja sebagai panel skrip Gitu Gitu Production milik Saiful Apek. Jadi saya dipanggil satu hari oleh Abang Saiful dan dia terangkan tentang Idea dia untuk sebuah drama bersiri untuk satu syarikat perhubungan telekomunikasi yang besar . jadi saya dan dia develope a very good and strong idea dan kami dan krew Gitu2 telah pitching kepada orang2 besar Syarikat telekomunikasi itu.

setelah sebulan lebeh dan setelah turun naik pitchingkan idea lalu saya dapat green light dr Boss (Saiful ) utk meneruskan buat skrip drama 13 episod EJEN 016 ni. dan setelah siap kesemua episod lalu kami pitch lagi kepada pihak syarikat telekomunikasi itu tapi kali ni lain macam sikit mesyuarat tu apabila dihadiri oleh satu team writers yang lain. Rasa mmg tak sedap hati. but teruskan pitching dan dalam pitching tu saya kena bertubi2 oleh satu mamat dlm team writers yang lagi satu tu. tapi saya balas dan balas setiap soalan sinis dia kepada saya dan krew gitu2 .

Tup tap2 lepas beberapa bulan berlalu saya terkejut bila drama EJEN 016 mula diiklankan di papper dan TV. Heran jugak sbb mmg takde khabar berita tetiba citer dah nak kuar. Belum sempat nak naik opis tiba2 dapat satu surat pada satu pagi. terkejut jgk bila bukak surat tu ada satu cek RM6000. rupa2nya itu adalah duit kepada pampasan saya menulis skrip EJEN 016. rupa2nya akhir sekali saya baru dapat tahu bahawa "mamat" yang sakan menghentam saya masa mesyuarat tu telah take over dan menulis skrip br untuk drama EJEN 016 ni.. first time kena macam ni. tapi apa2pun alhamdullilah at least dpt duit pampasan dr tak dapat apa2 langsung.. Inilah nasib penulis skrip ... tapi satu yang telah terjadi pada saya sejak dari perdebatan hebat di mesyuarat akhir pitching itu. Saya kini muali FOBIA UNTUK MEMBERI IDEA atau memberi presentation. nasib badan....



No comments: